Välkomna hösten – självläkning mot höstdepression

av okt 14, 2020Självutveckling & hälsa0 Kommentarer

Välkomna hösten med glädje och värma i hjärtat

höst värme hjärta

Håll höstdepressionen till ett minimum, prova dessa tips

Kan du också känna en låg känsla då solen visar sig allt mindre och lägre på himmelen? Får du kanske ett stresspåslag för din kropp och ditt sinne vet att nu väntas en period av mer mörker och kyla? Då ska du läsa vidare. Här kommer tips på hur du kan få solen och värmen att skina inom dig trots mörker och kyla utanför.

Att trots årstiden tillbringa tid ute är det bästa botemedlet vid milda symptom. Då under ljusa timmar/ dagtid. Även om det är mulet ute så får vi ljus och mer av de goda seratoninet som ger en känsla av harmoni och välbefinnande. Därför är dessa tips bra att börja med redan nu för att få en balans och mildra symptomen vid årstidsbunden depression;

  • Spendera tid ute så gott du kan, gärna 1-3 timmar om dagen. Frisk luft och dagens ljusa timmar ger dig mer energi än du tror.
  • Lyssna in din kropp – balansera och återhämta dig med regelbunden sömn och matintag. Tre huvudmål och 2-3 mellanmål är bäst för att få ett balanserat energiintag. Sov 7-9 timmar per natt för att få återhämtning.
  • Har du problem med att sova? De vanligaste orsakerna är att man äter för mycket innan lägg dags. Se till att inte äta efter 19.00 eller då du äter middag. Du kan avsluta kvällen med en kopp te eller varm mjölk. Se här för recept på en hälsosam ”golden milk” som ett bra avslut på kvällen. Det kan också ha att göra med din säng, dina kuddar och om du dricker mycket alkohol eller energidrycker.
  • Gör en egen kartläggning av vad du får i dig. Det mest hälsosamma är att äta frukt och grönt och nyttigheter 70-80% av ditt intag. Vill du ha en livsanalys och hjälp att ändra din livsstil? Hör av dig så lägger vi upp en personlig plan.
  • Till sist är motionen avgörande. Den vardagliga motionen är absolut viktigast än att hänga på gymmet flera gånger i veckan. Ta promenader, njut av fina omgivningar. Ta och börja cykla, simma, dansa. Hitta en form som passar dig! En timme 3 gånger i veckan där du får upp ett flås och svettas är det bästa för en hållbar hälsa och ger energi och harmoni.
  • Njut av mörkret, gör allt i ett lugnare tempo. Stressa mindre. Lyssna på lugn och stillsam musik, tänd ett ljus och ta en kopp te eller annan varm dryck och var i totalitet med dig själv. Att hitta ditt inre ljus och vara nöjd med dig själv gör dig balanserad och hindrar de yttre omständigheterna att påverkat ditt mående. Jag har gjort en sådan resa, vill du ha guidning och hjälp? Hör av dig så hjälps vi åt.

Diagnosen årstidsbunden depression, som på engelska heter Seasonal Affective Disorder (SAD), etablerades på 80-talet, men finns beskriven i litteratur redan under antiken. Den är inte någon egen sjukdom, utan specificerar att depressionsepisoder med en tydlig koppling till årstiden har funnits i minst två år i följd. Depressionssymtomen är därför samma som för andra typer av depressionsepisoder. Men det finns ändå vissa typiska tecken som karaktäriserar den årstidsbundna depressionen.

Det är t ex mycket vanligt att man känner en stor trötthet, som inte lindras av ökad sömn. Detta trots att man ofta också sover längre än vanligt vid årstidsbunden depression. Ett annat vanligt tecken är ett ökat sug efter kolhydrater, och då i synnerhet socker. Till följd av tröttheten upplever man ofta svårigheter att koncentrera sig och fokusera, t ex i arbetet.

Många personer som har årstidsbundna depressiva besvär rapporterar också att de har nedsatt immunförsvar, vilket leder till att de ofta drabbas av infektioner och andra sjukdomar (Källa: psykologguiden.se).

Att gå till caféer eller span med ljusterapi är också ett tips. Hör av dig till en granne, vän eller någon närstående och ta med dem ut på promenad i dagsljuset. Det bästa kan också vara att gå i regn, det väcker en inre livsglädje! Så ta på dig stövlar och regnjacka och ut och gå och dansa till växlingarna 🙂 Dina egna val och förhållningssätt är nyckeln till ett balanserat och lyckligt liv.

Mina två sista tips handlar om att landa i dig själv. Idag har så många människor tappat kontakten med sitt inre och känner sig därför förvirrande, förlorade och att de inte passar in i samhället. Detta är tydliga tecken på att din kropp och ditt sinne har tappat kontakt med själen. Men det finns alltid hopp om man letar efter den och litar på sin inre kompass.

Att hantera en höstdepression kan genom medvetna andningsövningar, meditation och yogaövningar, balansera och återuppta kontakten mellan kropp, sinne och själ. Den här typen av självmedvetenhet om sin egen hälsa blir allt viktigare i ett högteknologiskt samhälle och ger även oss en extra stark känsla att gå tillbaka till naturens skönhet, charm och återhämtande egenskaper. Skogsterapi, att ta ett kallbad eller bara se och uppskatta naturens förändringar ger ett inre lugn. Du kan också öka din högra hjärnas kreativa signaler genom att börja, måla det du ser och tar in i naturen. Även skulptur eller att skriva med skrivstil är en avkoppling och låter kreativiteten flöda.

Välkommen att kontakta mig via mail för att boka samtal. Vill du ha fler tips och insikter kring ämnet ovan? Maila dina frågor och ämnen så tar jag upp dem i podcast Remember Karma

Börja din resa här - ta kontakt och berätta

2 + 6 =

0 kommentarer